Õppevara loomine “Turvalise interneti. Digimaailma teejuht” raamatu näitel

Kui nüüd kõik ausalt ära rääkida, siis pean alustama aastast 2017. kui mind kutsuti Jakob Westholmi gümnaasiumisse kõigile klasside interneti turvalisuse koolitust läbi viima. Enne seda olin küll teinud oma laste kodukoolis mõned tunnid kübermaailma teemadel + Tagasi Kooli projekti raames käinud ka Kooditundi tegemas, kuid sellises mahus ja suisa tasustatud tööna ei olnud ma varem tunde teinud.

Kogemus oli põnev ning kuigi mul olid Laagri kooli jaoks tehtud õppeslaidid olemas, siis iga tunniga sai neid täiendatud ning nüansse ja lugusid tuli aina juurde. Tundide ajal suhtlesin ka päris palju õpetajatega, kes kurtsid, et nad ei tea enamikest teemadest, mida noortele räägin, mitte midagi ning puudub eesti keelne raamat, mis teemat käsitleks.

Paar nädalat hiljem jõulude ajal juhtus nii, et mul oli paar täiesti vaba päeva ning tekkis mõte, et äkki prooviks siis raamatu ise valmis kirjutada. Pean tunnistama, et alguses oli asi uitmõte, kuid kui olin kolm päeva kirjutanud järjest ning põhimõtteliselt üle poole raamatu valmis oli, siis hakkasin tõsiselt plaani pidama ning kevad 2018 ilmus raamat “Turvaline internet. Digimaailma teejuht” (keda see protsess huvitab, siis isiklikus blogis on mul postitus “3 kuud ideest trükifailini ehk lugu sellest, kuidas kirjastajaks ootamatult hakkasin”) .

Minu naiivne lootus oli see, et nüüd kus raamat on olemas, siis saavad kõik õpetajad raamatu läbi lugeda ja ise lastele digimaailma teemad lahti rääkida. Eks ma alati olen hinges olnud selline optimistlik sinisilm 😉 Igatahes järjest rohkem õpetajaid ja lapsevanemaid võttis ühendust ja soovis, et ma tuleks mõnda Eesti otsa külalistundi tegemata. Olin ausalt öeldes üllatunud, et koolitus küllaltki krõbe hind eriti tihti argumendiks ei saanud.

Aga ikkagi tundus täiesti mõttetu see, et ma käin väga elementaarseid asju rääkimas kalli raha eest ning otsustasin, et loon siis raamat põhjal õppematerjalid, mida iga Eesti õpetaja võib kasutada. Kõik õppematerjalid on leitavad Digikooli lehel “Materjalid õpetajatele”.

1.-5. klassi tunni jaoks tegin slaidid, Kahooti ning värvimislehel. Veidi hiljem sai ka koostöös Tamsalu kooliga kogu tund videosse võetud, et õpetajad näeksid, kuidas tund reaalses elus siis toimub. Iga slaidi märkmetes on ka märgitud, et mis lehekülgedel raamatus on seda teemat käsitletud.

See lähenemine hakkas vilja kandma – Digikooli blogist saab lugeda ühe lapsevanema muljeid, kuidas ta minu materjalide abil külalistunde käis tegemas, mitmed õpetajad on andnud tagasiside, et neil väga hästi tund õnnestus ning hiljuti sattusin just külaliseks ühele kübermagistrantide loengule, kus ka juttu oli nendest materjalidest ning julgustasin tudengeid, et kasutagu julgelt minu materjale. Vähemalt üks osaleja ka üleskutsele vastas ja kui nüüd selle blogipostituse jaoks kommentaari palusin, siis kirjutas ta nii:

Diana koostatud materjalid “Turvaliselt Internetis” andsid väga hea aluse tunni läbiviimiseks. Lisaks põhjalikule ja asjatundlikule esitlusele aitasid kaasa ka toetavad materjalid nagu ajakava ja märkmed õpetajale. Sisu on ühtlaselt näidetega kaetud ja õpilane saab hea ettekujutuse, mis ohud virtuaalkeskkondades varitsevad ja kuidas mingis olukorras käituma peaks. Tunni panid ilusti raamidesse ka Kahoot! keskkonnas läbi viidavad testid alguses ja lõpus: esimesega saab õpetaja hea ülevaate õpilaste teadmistest ja harjumustest enne tundi, viimane nö “tunnikontroll” selgitab välja, mis teemadele veel tähelepanu peaks pöörama.

– Kristjan Karmo

Lisaks siis sai tehtud sinna “Materjalid õpetajatele” lehele ka korralik materjal 6+ klassi jaoks (sh slaidid, märkmed õpetajale, ajaspikker ja Kahootid tunni alguse ja lõpu jaoks). Kahjuks pean tõdema, et selle kohta pole mul konkreetset infot, et seda materjali õpetajad kasutaks. Olen paaril korral seda lehte jaganud, kuid kutsutakse koolitama, kuid asukoht või aeg ei sobi, kuid ma pole hiljem uurinud, et kas siis ka soovitust kuulda võeti.

Lisaks olen teinud raamatu põhjal ka lugemiskontrolli, mida siis on võimalik kasutada vanemates klassides. Tegelikult on mul ka päris suur hulk Kahoote nüüd viimasel kuul valminud, kuid kahjuks elu on nii kiire siin pandeemia ajal esimest aastat õpetaja ametit pidades, et ei ole jõudnud nüüd kõike sinna lehele lisada.

Aga Sul armas lugeja on võimalik ise asi järgi proovida. Tegin Kahoot lehele ühe challenge, mis on siis eelkõige mõeldud ka 1.-5. klass iseseisva tunnina. See on siis mu loodud õpimängu “Häkkerite lahing” baasil ja seda saab igaüks iseseisvalt läbi teha, kui minna ja käivitada Kahoot.it või rakendus ning toksida sisse kood 002617232.

Tegu on siis Kahootiga, kus ma ka videona teemad lahti seletan ning samal ajal saavad noored oma teadmised proovile panna. Väga põnev oleks sellele tagasiside saada.

Aga jah – õppematerjalide loomine on kindlasti teema, millega tahan ka edaspidi tegeleda. Muidugi enne teistega jagamist tuleb õppematerjali mitmed korrad ise katsetada ning praegu iga nädal uut teemat koolis käsitledes on veidi keeruline. Aga mõtteid on palju ning mingi hetk loodetavasti tuleb rohkem vaba aega, millal need ideed saab ka teoks teha 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.