Pean kohe tunnistama, et eneseanalüüsi tegemine ja enda tegevuse reflekteerimine on minu jaoks keerulised ettevõtmised. Mul pole mingit probleemi väliskeskkonna kaardistamisel või siis mõne organisatsiooni kohta SWOT analüüsi tegemisel, kuid enda aju on keeruline ja veidi hirmutav koht, kuhu sukeldudes olen varasemalt leidnud ka palju ehmatavaid fakte enda kohta.
Aga ilmselgelt on see kõik vajalik, sest pole ju mingit mõtet panna lugematu arv tunde nüüd õpetaja kutse taotlemisele, kui see ei ole tegelikult see, mida ma soovin ja vajan.
Seega otsustasin nüüd alustada rännakut küsimusega, et miks ma soovin olla õpetaja?
Tunnistan ausalt, et mulle meeldib selliseid analüüse teha käsikirjas ning siin siis pilt, mille ma joonistasin. Inspiratsioon siis on enesemääratlemise teooria kategooriatest, mida ma veidi vastavalt enda mõtetele ümber struktureerisin.
Kõige olulisem avastus siit analüüsist oli see, et mind köidab õpetaja töö juures just võimalus ka ise iga päev uusi asju õppida ja neid paremini mõista, kui teemat teistele selgitan. Ehk siis õpetades õpin ka ise ning seda isegi mõnikord intensiivsemalt kui ülikoolis tegutsedes. Ja hetkel on see minu jaoks väga oluline, sest mõned aastad tagasi jõudsin Dunning-Krugeri teooria põhjal punkti, kus mulle tundus, et ma ei suudagi kunagi maailma komplekssust mõista ning kuigi olen nüüd uuesti jõudnud veidi enesekindlamatele radadele, siis see vajadus ühiskonna sügavama mõistmise järgi on jäänud väga sügavale minu sisse.
Kindlasti on minu jaoks oluline ka see kogukonna osa. Igale inimesele meeldib olla osa millestki suuremast ning kindlasti pole ma erand. Ning tänu oma küberteemadele ja robootikale ja külalistundidele üle Eesti on mul õnn olnud saada tuttavaks väga põnevate ja säravate õpetajatega, kellega koos leida lahendusi praegustele kitsaskohtadele ning unistada koos veel paremast Eesti koolist.
Kusjuures analüüsi tehes sain ka aru, miks minu jaoks ei ole nii oluline suhtlus oma kolleegidega koolimajas. Muidugi ma hea meelega suhtleks nendega rohkem, kuid pandeemia oludes, kus üleliigseid füüsilisi kontakte püüan vältida ei tunne ma ka suuremat puudust sellest suhtlusest. Seda siis seetõttu, et virtuaalselt on mul see kolleegide kogukond olemas ning igal inimesel on tegelikult piir, kui palju ta suhelda suudab.
Ehk siis minu motivatsiooni allikaks koolis töötamisel ei ole mitte organisatsioon ega kolleegid, vaid õpilased. Nemad on need, kes pakuvad mulle väljakutseid, annavad tagasiside ja kes aitavad mul ka endal areneda.
Kompetentsi osas jõudsin ka järeldusele, et tegelikult on mul olemas enamik vajalikke kompetentse, et saada suurepäraseks õpetajaks. Iga ainekava loomine koos materjalide ja läbi viimisega on ju projekt. Samuti on kommunikatsioonijuhi tööriistakast väga vajalik ka ainet andes, et kogutud info oleks usaldusväärne ja selle edasiandmine õpilastele selge.
Ehk siis võib kokku võtlikult öelda, et mul on tugev sisemine motivatsioon, et olla õpetaja ning mul on olemas toetav kogukond ning vajalikud oskused. See mida ma vajan praegu on lihtsalt praktika ja tagasiside, et õpetaja töösse paremini sisse elada.
Tegin ka enda kohta SWOT analüüsi. Mulle meeldib SWOT tööriistana, sest see annab lihtsad raamid, mille piires on hea ennast analüüsida. Kõige olulisem on märgata võimalusi ja maandada riske ning selles osas püüdsin ka pikemalt mõelda, et mida siis teha saaksin.
Tulevikuplaanid:
- Luua veel materjale lapsevanematele ja õpetajatele (nuti-aabits, digimaailma muinasjutud)
- Teha YouTuba kanal õpetusvideode ja loengutega
- Kõigi jaoks kättesaadavate ulaõppe tunnimaterjalide tegemine Kahooti
- Detailne õppekava küberturvalisus, kommunikatsiooni aluste ja projektijuhtimimise jaoks koos materjalidega
Riskide maandamine:
- Teen selgeks, mis on minimaalselt vajalik aruandlus ja märgin olulised kuupäevad kalendrisse
- Töölepingu sõlmimisel püüan juba problemaatilised kohad läbi rääkida. Ei kirjuta alla töölepingule, millega 100% nõus ei ole. NB! Tööleping peab olema sõlmitud enne tööle asumist.
- Püüan hiljemalt keskööl võimaluse korral magama minna. Enda koolitusi enne kella 10 ei alusta.
- Mingid standardreeglid luua. Noortega rääkida, et elu ongi dünaamiline ning kaoses tegutsemine on vajalik oskus 🙂
- Pidev planeerimine. Iga uue kohustuse puhul on mul ülevaade juba olemas vabast ajaressursist ja saan realistlikke tähtaegu pakkuda.
Päisepildi allikas: https://www.pioneera.com/content/blog/growth-mindset-success